هیدرآدنیت چرکی و علائم آن
نوشته شده توسط : همیار

هیدرادنیت چرکی یا هیدرادنیت سوپراتیو، که به آن آکنه معکوس نیز می گویند، نوعی بیماری پوستی مزمن است که مشخصه ی آن، برجستگی های شبیه به جوش در زیر پوست می باشد. این برجستگی ها، ملتهب و دردناک می شوند و ممکن است سرباز کنند (پاره شوند) و منجر به بروز آبسه های چرکی شوند.

علائم و نشانه های هیدرادنیت چرکی، معمولاً پس از دوران بلوغ و در دوران نوجوانی و جوانی ظاهر می شوند. این جوش ها، بیشتر در زیر بغل و کشاله ران تشکیل می شوند. آنها همچنین ممکن است در اطراف مقعد، باسن و یا در زیر سینه ها ایجاد شوند. در برخی موارد، این برجستگی ها در نواحی دیگری مانند پشت گردن، کمر و ناحیه داخلی ران ها به وجود می آیند.

 این برجستگی ها و آبسه های عودکننده موجب درد مزمن می شوند و می توانند منجر به انزوای اجتماعی و افسردگی در فرد شوند. در موارد نادر، آبسه های باسن ممکن است تبدیل به نوعی سرطان پوست به نام کارسینوم سلول مخاطی شوند.

علائم هیدرادنیت چرکی

هیدرادنیت چرکی می تواند یک یا چند مورد از نواحی زیر بغل، گردن، شکاف زیر سینه و قسمت داخلی بالای ران ها را درگیر کند. در اکثر موارد، این ضایعات در نواحی کشاله ران، تپه ونوس (برجستگی شرمگاهی)، فرج، بیضه، پرینه، باسن و ناحیه پریانال رخ می دهند.

مشخصات بالینی هیدرادنیت های سوپراتیو به این ترتیب می باشند:

  • کُمدون های باز دو سر
  • پاپول ها و ندول های سفت دردناک
  • ترشح سینوس ها به دلیل ضایعات التهابی
  • اسکارهای هیپرتروفیک و اتروفیک
  • پوستول، دمل و کورک

چه چیزی موجب بروز هیدرادنیت های سوپراتیو می شود؟

دلیل اصلی بروز هیدرادنیت چرکی، ناشناخته است، اما این برجستگی ها، معمولاً در اثر انسداد فولیکولهای مو ایجاد می شوند. سیگار کشیدن و چاقی بیش از حد نیز در تشکیل هیدرادنیت های سوپراتیو نقش مهمی دارند و اگر شما چاق هستید و یا سیگار می کشید، علائم شما ممکن است تشدید شوند.

هیدرادنیت های سوپراتیو، معمولاً در دوران بلوغ آغاز می شوند، اما ممکن است در سنین دیگر نیز رخ دهند. هیدرادنیت ها پیش از بلوغ و پس از دوران یائسگی شیوع کمتری دارند، که این امر نشان می دهد هورمون های جنسی در به وجود آمدن این آبسه ها مؤثر هستند. بسیاری از افراد مبتلا به این شرایط، ممکن است به طور همزمان دچار آکنه و رشد غیرطبیعی مو (هیرسوتیسم) شوند.

 در موارد نادر، هیدرادنیت های سوپراتیو ممکن است به بیماری کرون مربوط باشند، مخصوصاً اگر این برجستگی ها در اطراف ناحیه کشاله ران و پوست نزدیک به مقعد ایجاد شوند. بیماری کرون، یک مشکل جسمانی طولانی مدت است، که باعث ملتهب شدن دستگاه گوارش می شود. هیدرادنیت سوپراتیو در یک سوم موارد، در بین اعضای یک خانواده شایع است. این بیماری عفونی نیست و ارتباطی با بهداشت ضعیف ندارد.

تشخیص هیدرادنیت چرکی چطور انجام می شود؟

هیچ آزمایشی نمی تواند به تشخیص هیدرادنیت سوپراتیو کمک کند. پزشک عمومی، ناحیه درگیر شده پوست را معاینه می کند و ممکن است با سواب از ناحیه مبتلا شده، نمونه برداری کند. این کار می تواند برای تشخیص درست مفید باشد، اما این شرایط معمولاً مربوط به وجود باکتری عفونی نمی شود. هیدرادنیت چرکی ممکن است با آکنه یا موی زیر پوستی اشتباه گرفته شود.

 

منبع: https://drchek.ir/%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%AA-%DA%86%D8%B1%DA%A9%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/





:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 12 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: